Inspiratieblog Intuïtief Ondernemen

Artikelen, video’s, linkjes en citaten

3 tips voor je bedrijf in slecht weer

In deze video leg ik uit wat je kunt doen om met je bedrijf slecht weer te overleven. Ik geef 3 tips hoe je als ondernemer om kunt gaan met slechte omstandigheden.

https://www.youtube.com/watch?v=6h0KWrk4jOE

De herfst is alweer een tijdje onderweg en inmiddels zie je dat ook echt terug in het ‘slechtere’ weer. Ook met je bedrijf kun je wel eens ‘slechte’ omstandigheden tegenkomen. Van slechte omstandigheden is nog nooit een bedrijf failliet gegaan. De truc zit in het op de juiste manier omgaan met deze omstandigheden. De volgende 3 tips kun je gebruiken om je bedrijf bestand te maken tegen slecht weer.

Tip 1: Wees voorbereid op zakelijk slecht weer

Dit is misschien niet direct een hele intuïtieve tip. Het is soms echter ook belangrijk om heel aards naar je bedrijf te kijken en te zorgen dat je de juiste middelen hebt om tegen slecht weer te kunnen. Dat kan bijvoorbeeld een financiële buffer zijn waardoor je ook als het wat minder gaat niet direct in de problemen komt. Of je kunt ervoor zorgen dat je niet afhankelijk ben van 1 klant of van 1 markt, zodat je niet direct last hebt van het feit dat het slecht gaat in die markt of met die klant. Daarmee samenhangend kun je ook je dienstenaanbod of productaanbod verbreden, zodat je niet afhankelijk bent van maar één dienst of product. Tenslotte kun je er ook voor zorgen dat je bedrijf flexibel blijft. Hoe snel kun jij inspelen op een veranderende behoefte? Hoe snel kun jij een nieuw product of dienst in de markt zetten? Door als bedrijf wendbaar te zijn, kun je gemakkelijker inspelen op nieuwe omstandigheden.

Gebruik hierbij toch ook je intuïtie. Het kan zijn dat voor jou een kleine buffer voldoende is en dat je zorgt dat je flexibel bent. Terwijl voor jouw situatie het prima is dat je maar 1 grote klant hebt en 1 dienst. Het kan ook zijn dat jij juist een grote buffer nodig hebt en misschien wel veel verschillende diensten moet aanbieden. Het kan ook zijn dat jij helemaal vrij en vanuit het moment onderneemt en dat je altijd net op het juiste moment je koers aanpast. Dan heb je dus helemaal geen voorzorgmaatregelen nodig.

Bepaal dus intuïtief voor jezelf welke middelen je nodig hebt voor het geval het wat slechter gaat in de markt.

Tip 2: Wees de toeschouwer

Als je met je bedrijf in slecht weer komt, gaat het waarschijnlijk met jou persoonlijk ook niet zo goed. Maar ook als het met je bedrijf goed gaat, kan het zijn dat je persoonlijk in ‘slecht weer’ terecht komt. Je ziet het even niet meer zitten. Je hebt wat tegenslagen gehad of je loopt tegen een aantal zaken aan die je even uit balans brengen.

In dat geval is het handig als je in staat bent van een afstandje naar jezelf te kijken. Als je 100% aanwezig kunt zijn en kunt voelen wat je voelt en tegelijkertijd de toeschouwer kunt zijn, ontstaan er veel meer mogelijkheden dan dat je helemaal verdwijnt in het verhaal. Het kan helpen om te zien dat je verschillende delen in jezelf hebt en dat jij bekijkt welk deel je nu zou kunnen helpen in deze situatie. Onderzoek ook wat het deel nodig heeft dat van slag is en kijk hoe je dat kunt geven. Zo maak je dus contact met de regisseur in je zelf, met degene die het overzicht heeft en de delen aanstuurt. Je gaat niet meer mee in het verhaal van één van delen. Je zult merken dat je zo meer rust zult vinden. Ook in moeilijkere omstandigheden.

Tip 3: Wees creatief

Wat is eigenlijk slecht weer? Wat is eigenlijk dat het slecht gaat met je bedrijf? Misschien gaat het niet helemaal zoals je verwacht of hoopt.

Wat nou als dit de perfecte omstandigheden zouden zijn voor jou en voor je bedrijf? Wat zou je dan moeten veranderen, zodat dat dit ook daadwerkelijk zo is? Stel dat je in een film speelt en dit is het perfecte script. Waarom gebeurt er dan wat er gebeurt en wat vraagt dit van jou? Hoe kun je de omstandigheden zien als iets positiefs en er juist gebruik van maken?

Door tip 2 op te volgen, zul je merken dat er ook meer ruimte komt voor creativiteit. Doordat je als toeschouwer minder wordt meegenomen in alle emoties, kun je met een frisse en open blik blijven kijken.

Je kunt ook bewust contact maken met de creativeling in jezelf; met dat deel dat overal een oplossing voor weet. Je kunt ook contact maken met het intuïtieve deel in jezelf en daaraan vragen wat deze omstandigheden je willen vertellen en welke actie er van jou gevraagd wordt.

Door op een andere manier te kijken en te denken, ontstaan vaak mogelijkheden die je eerst niet had gezien. Door de bijbehorende acties uit te voeren, zul je merken dat de wereld vanzelf verandert.

 

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen en vragen op dit gebied. Deel ze hieronder in een reactie. Alvast bedankt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *