In de afgelopen 25 jaar dat ik ondernemers coach, heb ik veel vragen gehad over marketing. Hierbij heb ik ook gezien dat ondernemers vaak in dezelfde valkuilen stappen. In het webinar dat ik laatst gaf, heb ik 5 van die marketingvalkuilen eruit gelicht (naast nog meer informatie over intuïtieve marketing). Je kunt dit webinar terugkijken in de video hieronder.
Als je liever leest, lees dan gerust verder. Hieronder heb ik de vijf valkuilen voor je beschreven.
Er is geen ultieme marketingaanpak die altijd werkt
Marketing is voor ondernemers van levensbelang. Marketing zorgt ervoor dat je klanten aantrekt die jouw diensten en/of producten (voor het gemak heb ik het in het vervolg van deze blog over diensten, maar je kunt dus ook producten lezen) afnemen. Dit is de levensstroom van je bedrijf. Zonder klanten geen inkomsten en ook geen impact op de wereld.
Misschien is dat ook wel waarom veel ondernemers als het om marketing gaat zo op zoek zijn naar het gouden ei, de Haarlemmer olie, die ene aanpak die voor iedereen werkt. Helaas is die er niet.
Wat je eerst moet weten
Goede marketing gaat daarom om het vinden van de marketing die past bij jou, jouw bedrijf en jouw doelgroep. Je zult begrijpen dat ik je aanraad om hierbij je intuïtie en intuïtieve methodes in te zetten. Zo tap je in op de onderstroom en vind je de verborgen informatie die jou kan helpen om precies dat te doen wat nodig is om meer klanten aan te trekken met minder moeite.
Daarnaast moet je je realiseren dat marketing niet alleen maar gaat over berichten plaatsen op social media, je webteksten helemaal SEO-proof hebben, of de juiste filmpjes op TikTok plaatsen. Marketing kan ook zijn dat je een boswandeling maakt, een gesprek voert op het schoolplein, of een meditatie doet waarin je je verbindt met je dienst en je doelgroep. Sta dus open voor allerlei manieren om klanten aan te trekken en gebruik je intuïtie om te bepalen wat op dit moment voor deze dienst de juiste stap is.
Tenslotte is het goed om ook je Human Design profiel te kennen. Human Design is een methode om je energetische blauwdruk te leren kennen. Hierdoor krijg je meer inzicht in manieren van werken die beter of juist minder goed bij je passen. Ook geeft Human Design inzicht in hoe je om gaat met stress, hoe je beslissingen neemt en wat voor jou de beste manier is om klanten aan te trekken. In een interview met Jeannette Lamme gaan we in op Human Design en marketing.
De vijf marketingvalkuilen waar veel ondernemers in stappen
1. Niet regelmatig je aanbod tegen het licht houden
Zeker als je bedrijf al een tijdje bestaat, heb je een aantal diensten die je al een tijd aanbiedt. Waarschijnlijk zijn er diensten bij gekomen, maar weinig diensten weer af gegaan. Het kan zomaar zijn dat een bepaalde dienst helemaal niet meer past of klopt bij waar je nu staat met je bedrijf. Soms heeft een dienst zijn bestemming bereikt. Dan is de energie eruit en zit er weinig flow meer in. Als je de marketing voor deze dienst wil gaan doen, wordt het heel lastig.
Daarom is het van belang om regelmatig te onderzoeken of de diensten en producten die je aanbiedt nog kloppen of dat ze hun bestemming hebben bereikt. In dat geval is het zaak om afscheid te nemen van deze dienst of product. Dit kan best lastig zijn. Allereerst omdat we in onze maatschappij het lastig vinden om iets te beëindigen. Dit is toch een vorm van doodgaan en daar hebben we als collectief moeite mee. Ook vanuit ons familiesysteem is iets beëindigen heel onwennig. Familiesystemen eindigen niet. Die gaan van generatie op generatie door. Tenslotte kan het ook zijn dat je door een bepaalde ervaring in het verleden, of een gebeurtenis in je familiesysteem, onderbewust een grote weerstand hebt tegen of spanning voelt bij het afscheid nemen. Dan is het van belang om daar naar te kijken en vervolgens zuiver te kunnen bepalen of je huidige aanbod nog klopt.
2. Je eigen onderstroom negeren
In alles wat je doet, neem je jezelf mee. Dus ook in je marketing. Hierbij kun je je heel bewust zijn van een aantal van je eigen kwaliteiten en tekortkomingen. Hierdoor weet je wat jij goed kunt doen en wat minder. Daarvoor kun je anderen inschakelen of advies inwinnen. Er is echter ook een meer onbewuste onderstroom die invloed heeft op het succes van je marketing. Als je deze onderstroom negeert, dan kun je nog zoveel aan marketing doen, maar zul je merken dat het effect teleurstellend is.
Daarom is het van belang om je eigen onderstroom te onderzoeken. Dit kan met allerlei intuïtieve methodes zoals familie-, organisatie-, of marketingopstellingen, visualisaties, energiewerk, lichaamswerk, of een andere manier die bij jou past.
Jouw persoonlijke onderstroom kan het aantrekken van meer klanten op verschillende manieren in de weg zitten:
- Je hebt altijd geleerd dat jij niet goed genoeg bent. Je doet er niet toe en er zit niemand op je te wachten.
Als dit programma op de achtergrond draait, zal het heel moeilijk zijn om voldoende klanten aan te trekken. Er zal altijd een energetische rem zitten op de boodschap die je verspreid en dat voelen klanten ook. - Je bent systemisch verbonden met een of meerdere voorouders die het slecht is gegaan. Dit kan zijn dat ze te vroeg zijn overleden, een ongeluk hebben gehad, in de oorlog zijn omgekomen, of die nooit het succes konden hebben dat ze voor ogen hadden. Door jouw onderbewuste loyaliteit zorg je er in de onderstroom voor dat het je nooit beter zal gaan dan deze voorouders. Dit gaat zelfs verder dan de voorouders die je kent en kan tot wel zeven generaties terug doorwerken.
- Een voorouder heeft een bedrijf gehad en dat is heel slecht gegaan, of het ging juist heel goed, maar ten koste van het gezinsleven of van iets anders.
Dit kan er in de onderbewuste onderstroom voor zorgen dat jij jezelf tegenhoudt om een succesvol bedrijf te hebben. Zonder het te weten heb je deze ervaring meegenomen in jouw energetisch DNA en zal je door geen succesvol bedrijf te hebben ervoor zorgen dat het jou niet slecht kan gaan of dat jij niet ten koste van je gezin of iets anders een succesvol bedrijf hebt. - Tenslotte kan de systemische verstrengeling nog verder terug liggen. Zelf geloof ik in vorige levens en ik zie in mijn coaching dat een vorig leven effect heeft op het succes in dit leven. Wat ik vaak tegenkom is dat, met name coaches en therapeuten, wederom onderbewust, een rem op hun succes zetten omdat ze in een vorig leven met hun krachten mensen hebben beschadigd of zelfs vermoord. Ook kom ik tegen dat ze in een vorig leven zwaar zijn bestraft voor hun helende werk (denk aan de heksenvervolgingen) en daardoor een onderbewuste angst hebben om zichtbaar te worden met hun werk.
En er zijn waarschijnlijk nog meer krachten in de onderstroom die ervoor zorgen dat jij niet moeiteloos de juiste klanten aantrekt. Daarom is het zaak hiernaar te kijken.
3. Niet jouw eigen pad volgen
Allereerst gaat het erom dat je als ondernemer jouw plek in de markt inneemt en niet naar anderen kijkt om deze vervolgens te ‘kopiëren’. Dan ga je namelijk van je eigen plek af.
Je eigen plek innemen betekent op jouw manier ondernemen, jouw unieke diensten ontwikkelen en je verbinden met de doelgroep die bij jouw plek hoort. In het webinar zit aan het eind een visualisatie waarin je onder andere gaat kijken of je jouw plek inneemt.
Vervolgens zie ik veel ondernemers de ene na de andere marketinggoeroe volgen. Bovendien zijn er inmiddels een soort algemeen geaccepteerde wetmatigheden over marketing waarvan ondernemers denken dat ze die moeten volgen. Je moet zicht baar zijn op social media. Dat betekent dat je regelmatig een bericht moet plaatsen. Je website moet SEO geoptimaliseerd zijn. Je moet heldere koppen hebben. Je moet een call to action hebben. Je moet überhaupt een website hebben.
Dit zijn allemaal wijsheden die vaak wel kloppen, maar vaak ook niet. Daarom is het van belang om hierin jouw eigen pad te volgen. Welke manier van klanten werven klopt bij jou, jouw bedrijf, jouw diensten en jouw doelgroep. Hiervoor kun je heel goed je zuivere intuïtie inzetten en intuïtieve methoden.
Let wel, dit betekent niet dat als je weerstand voelt bij een bepaalde marketingaanpak dat deze niet voor jou is bedoeld. Het kan heel goed zijn dat je zuivere intuïtie aangeeft dat je iets wel moet doen en dat je tegelijkertijd veel weerstand voelt of het spannend vindt. Dan is het nodig om eerst naar die weerstand of spanning te kijken en te zorgen dat je deze transformeert. Vervolgens kun je beter naar je zuivere intuïtie luisteren. Dit kun je prima zelf doen, maar soms is het handig om hierbij ondersteuning te krijgen van een coach.
4. Zonder verbinding communiceren
Marketing gaat heel veel over communiceren. Dat kan zijn in webteksten, social mediaberichten, folders, maar ook tijdens een gesprek op het schoolplein of een webinar dat je geeft. Wat ik veel zie is dat ondernemers deze communicatie als een soort verplicht nummer zien en ze zich dwingen om de teksten te schrijven of een webinar te geven. Vervolgens zijn ze helemaal niet meer verbonden met zichzelf, hun diensten of hun klant als ze communiceren. Dit voelt de klant feilloos en dat zal leiden tot geen reacties, geen verkopen en teleurstelling.
Daarom is het van belang dat je voordat je iets gaat communiceren met je doelgroep, je afstemt, verbindt, contact maakt met jezelf, je doelgroep en ook met je bedrijf en je diensten. Aan het begin van het webinar neem ik je mee in een oefening waarbij je de aandacht richt op deze verbinding. Zo ontstaat een communicatie die veel meer raakt en beweging veroorzaakt dan als je die verbinding niet hebt gemaakt.
5. Harder en meer
Tenslotte zie ik vaak dat ondernemers die merken dat de effecten van hun marketingacties uitblijven of niet zo zijn als ze hadden gehoopt, harder gaan werken en meer acties gaan ondernemen. Dit is logisch gezien de algemeen geldende overtuiging dat meer altijd beter is en meer altijd leidt tot meer resultaat. Helaas klopt die collectieve overtuiging niet en wil ik je echt aanraden om eens te onderzoeken wat er gebeurt als je juist minder doet. Als je eens stilstaat en gas terugneemt.
Juist als de resultaten niet zijn zoals jij had gehoopt, is het vaak handig om naar de andere 4 valkuilen te kijken. Wellicht dat deze zo’n invloed hebben op je marketing dat het beter is om daarmee aan de slag te gaan dan nog harder aan je marketing te gaan trekken en duwen. Of het kan best zijn da je door het harde werken het overzicht of je creativiteit mist. Door even pas op de plaats te maken, kan het zomaar zijn dat je een nieuw idee krijgt, of dat je vanaf een afstandje beter kunt bepalen wat je te doen staat.
Ik ben benieuwd welke valkuil jij het meeste herkent en hoe je daarmee omgaat. Zou je dat willen achterlaten in een reactie op dit bericht?