We willen allemaal succes, in welke vorm dan ook. Deze week vielen bij mij een paar kwartjes over hoe je succes bereikt. Deze deel ik graag met je in deze blog.
Maandag 12 februari lanceer ik mijn Engelstalige give away: “Three Business Intuition Tools to Boost Your Business”. Echt fantastisch hoe mijn bedrijf zich steeds verder ontwikkelt in het buitenland. Deze dagen ben ik bezig om de drie tools vorm te geven en klaar te zetten voor de lancering. Daarbij kom ik tot drie interessante inzichten die ik graag met je deel.
Succes bereiken door trouw te blijven aan jezelf
Het maken van een weggever in het Engels wil ik al een tijdje. Vanuit marketingoogpunt is dat heel handig omdat je zo veel mensen aan je verbindt. Ik had dus bedacht dat ik zo’n weggever wilde/moest maken. Het rare is echter dat het er niet van kwam. Ik wist niet zo goed wat ik nou moest maken en ik nam er de tijd niet voor. Ergens in mij kwam nog een oud stemmetje dat zei dat ik moest doorzetten en mijn best moest doen en gewoon mezelf een schop onder m’n kont moest geven en de weggever moest gaan maken.
Tegelijkertijd weet ik heel goed hoe het bij mij werkt. Vanuit Human Design heb ik geleerd dat ik moet reageren op dingen die op mijn pad komen. Het maken van een weggever was geen reactie op iets, maar juist iets wat ik zelf geïnitieerd had. Bovendien ben ik inmiddels best goed in het volgen van een natuurlijk ritme en het intuïtief oppakken van de juiste taken op het juiste moment. De Engelstalige weggever was blijkbaar nog niet het moment, hoe graag ik het ook wilde!
Een maand of twee geleden kreeg ik een mailtje van Natasha Senkovich, een Amerikaanse onderneemster die een online Global Summit organiseert over hoe je je intuïtie kunt gebruiken om geld te verdienen. Zij benaderde me om te vragen of ik één van de sprekers wilde zijn op deze online Global Summit. Wow, dat voelde goed. Hier resoneerde ik op. Dit was typisch een geval van iets dat op mijn pad kwam en waar ik een duidelijke JA bij voelde.
Mijn interview zou één van de 21 interviews zijn die gratis beschikbaar zou worden gesteld aan de deelnemers van de Global Summit. De deelnemers zouden ook informatie over mij toegestuurd krijgen en, ja daar is hij, ik kon ook een gratis weggever aanbieden aan deze deelnemers. Toen klikte er iets en vielen de puzzelstukjes op hun plek. In een gesprek met een collega praatte ik over deze weggever en vanzelf vielen bij mij de kwartjes en had ik de titel voor de weggever: “Three Business Intuition Tools To Boost Your Business”.Zo eenvoudig kan het dus zijn.
Mijn les hier was om trouw te blijven aan mijzelf en in dit geval specifiek mijn Human Design en mijn manier van intuïtief prioriteiten stellen en taken oppakken.
Hou het simpel
Nu ben ik bezig met het vormgeven van de drie tools en daarbij loop ik er tegenaan dat ik het steeds mooier en completer wil. Ik heb een prachtige online omgeving waarin ik die drie tools kan onderbrengen. Dan kan ik er allerlei documenten, meditaties en blogs bij verzamelen die ik dan aanbiedt. Met mails leid ik de deelnemers dan door de drie tools heen waarbij ik ze opdrachten geef, een Facebook groep open om ervaringen te delen en dat ze per mail kunnen reageren. Prachtig! Ik zag het helemaal voor me.
Maar in de uitvoering kwam ik erachter dat het best veel tijd kost. Bovendien is mijn online omgeving nog niet helemaal 100% klaar voor gebruik in het Engels. In plaats van harder te werken en gestresst ervoor te zorgen dat het allemaal op orde komt, heb ik ervoor gekozen om het wat kleiner te maken. Per tool zou ik een pagina maken waarop alle informatie te vinden is met eventueel links naar extra informatie.
Ook dit had meer voeten in de aarde dan ik had bedacht. Ja, mijn gedachten en visie is altijd veel sneller dan mijn handen en voeten op aarde. Dat ken ik wel van mezelf. In plaats van hiertegen te vechten en te balen, heb ik het nog kleiner gemaakt. Ik stuur de deelnemers drie e-mails met daarin een uitleg van de tool, eventueel een link naar een meditatie of blog en een opdracht. Wow, dat is eenvoudig. Die heb ik zo in elkaar gedraaid.
En nog kost het meer tijd dan ik denk, maar nu is het helemaal behapbaar en maandag 12 februari staat er een prachtige gratis weggever klaar.
Mijn tip is dus: hou het simpel. Als het niet lukt, kijk of je een uitgekledere versie kunt maken, kan het eenvoudiger, kleiner zonder dat het teveel aan kracht verliest. Waarbij mijn ervaring is (maar dat is heel persoonlijk) dat als ik denk dat het net voldoende is, het echt fantastisch is en mensen er een flinke stap verder mee komen.
Succes komt stapje voor stapje
Als ik deze ervaring in een groter kader plaats dan gaat dit voor mij ook over het feit dat grote successen stapje voor stapje tot stand komen. Dat gaat eigenlijk ook over het simpel houden. Begin klein en bouw het stapje voor stapje verder uit.
Als ik terugkijk naar het begin van mijn internationalisering, dan is dat eigenlijk pas 2 jaar geleden. Toen leek het een klein stapje. Ik trainde een groep met 40 deelnemers vanuit heel Europa. Nu geef ik trainingen in het buitenland, ben ik onderdeel van twee internationale netwerkorganisaties, heb ik een website in het Engels, een online omgeving in het Engels, een Engelstalige Facebookpagina en nieuwsbrief, doe ik mee aan een Europees project met 5 internationale partners en komt maandag dus mijn Engelstalige weggever beschikbaar.
Met mijn eerste Nederlandse weggever was een bundeling van 10 van mijn blogs met een mooi jasje eromheen. Dat heeft me ook niet veel tijd gekost. Toen bleek dat dit goed werkte, heb ik een nieuw e-boek geschreven en onlangs heb ik voor het eerst een challenge gedaan; alleen noemde ik het een minicursus.
Mijn online omgeving begon met een pagina met een wachtwoord waar ik deelnemers aan workshops toegang toe gaf. Dat was eenvoudig te realiseren. Op een gegeven moment kreeg ik de vraag om samen een online training te ontwikkelen over het versterken van je intuïtie. Ook deze bestond toen uit pagina’s op mijn site waar je met een wachtwoord toegang toe kreeg. Vervolgens heb ik dit uitgebreid en heb ik de structuur aangepast, zodat ik alle documentatie voor verschillende trainingen beschikbaar kon maken. Langzaam ontstond een hele waardevolle online omgeving. Inmiddels heb ik een aantal online trainingen waarbij de deelnemers door middel van mails en een werkblad door een aantal geselecteerde oefeningen worden geleid. De reacties zijn lovend en het materiaal is echt heel waardevol. Maar het begon dus met een pagina met een wachtwoord.
Met workshops heb ik dat in het begin niet gedaan. Mijn eerste workshop kan ik me nog goed herinneren. Ik was niet heel bekend met het onderwerp noch de doelgroep en ik had nog bijna geen eigen workshops gegeven. In mijn naïeve enthousiasme zei ik ja tegen de opdracht en vroeg een behoorlijke prijs.
De workshop verliep dramatisch en ik voelde me heel slecht. Een tweede workshop die ik gaf voor een andere klant verliep minder slecht, maar nog steeds niet goed. Op de een of andere manier ben ik toch doorgegaan en mijn volgende workshops werden steeds beter.
Door ervaring wijzer geworden gaf ik mijn eerste workshop Intuïtieve Marketing als een pilot en kregen de deelnemers een forse korting. Dat gaf mij de gelegenheid dingen uit te proberen en fouten te maken. Ook kreeg ik feedback van de deelnemers die ik kon gebruiken voor de verbetering van mijn workshop. Deze workshop geef ik nog steeds (na 9 jaar) en iedere keer zijn de klanten weer zeer tevreden.
Deze les ligt in het verlengde van hou het simpel: succes bereik je stapje voor stapje. Wees dus tevreden met ieder stapje dat je zet. Kijk wat voor jou de volgende stap kan zijn. Hierbij is het ook goed om niet 1 jaar terug te kijken, maar kijk eens 5 of 10 jaar terug. Dan zul je zien dat al die stapjes tot iets groots hebben geleid.
Ik ben benieuwd naar jouw inzichten als het gaat om succes. Wil je deze delen in een reactie op dit bericht?