Soms kan het zijn dat je niet 100% in je kracht staat. Dat je bedrijf niet 100% in het licht staat en daardoor niet de resultaten behaalt die je zou willen. In deze video leg ik uit hoe dat zit en wat je hieraan kunt doen. Kijk vooral het einde van de video, want daarin geef ik een hele bijzondere wending aan het geheel.
Als je niet zo succesvol bent als je zou willen zijn en je om je heen kijkt en succesvollere mensen ziet, dan kan het zijn dat je niet op de juiste plek staat; dat je in iemands schaduw staat. In plaats van de oorzaak te zoeken bij jezelf, bij jouw bedrijf, kun je ook onderzoeken of er geen andere (figuurlijke) plek is waar jij en je bedrijf meer tot z’n recht komen.
In eerdere blogs heb ik het al gehad over het ervaren van concurrentie en het niet innemen van de juiste plek. Waar ik het nu over heb is dat je geen succes ervaart. Het loopt niet lekker, je omzet valt tegen, je werkt te hard en er zijn niet genoeg klanten. In de video kun je dat vergelijken met het maïs dat onder de eik groeit en niet zo veel vrucht draagt.
Dit kan een aantal oorzaken hebben.
Geen succes door je in iemands schaduw staat
Het kan zijn dat er in je familie iets is waardoor je (eigenlijk altijd al) in de schaduw staat van bijvoorbeeld je vader, een opa of van een ingrijpende gebeurtenis. Jij cijfert jezelf weg en neemt genoegen met de plek die over blijft als die ander de aandacht, de energie of wat dan ook gekregen heeft. Net als met de maïs die het moet doen met het water en de zon die overblijft als de eik genoeg heeft.
Je kunt dit onderzoeken door op een stil plekje te gaan zitten (buiten tegen een boom is een hele goede plek). Richt je aandacht naar binnen. Sluit je ogen en adem een aantal keer rustig in en uit. Vertraag je ademhaling en laat gedachtes los. Vervolgens stel je jezelf de vraag in wiens schaduw sta ik. Laat beelden, geluiden, gedachtes en gevoelens opkomen. Ga ze niet direct duiden, laat het gewoon komen. Registreer alleen maar. Daarna kun je onderzoeken wat deze informatie je wil vertellen.
Je staat in de schaduw van je eigen ideaalbeeld
Het kan ook zijn dat je een ideaalbeeld hebt gecreëerd van jezelf en van je bedrijf. Dit kan ook de vorm aannemen van een grote eik die een schaduw werpt over de maïs. Vaak zijn dit soort ideaalbeelden niet realistisch en zorgen ze ervoor dat je je klein en niet succesvol voelt. Je voldoet niet aan je eigen verwachtingen. Hierdoor komen jij en je bedrijf niet goed tot bloei. Je hebt iedere keer het gevoel dat het niet goed genoeg is. Het gaat niet snel genoeg, het wordt niet zoals jij je had voorgesteld en hierdoor kom je in een negatieve spiraal.
Deze verwachtingen kunnen zijn gevoed vanuit je opvoeding, ervaringen van vroeger of van de beelden die de maatschappij creëert over ondernemen en succes. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere voedingsbronnen van jouw verwachtingen.
Een manier om hiernaar te kijken is door jezelf oprecht te bevragen over de verwachtingen die je hebt. Maak een lijstje met verwachtingen die je van jezelf hebt in relatie tot je bedrijf. Schrijf bij iedere verwachting vervolgens waar deze door wordt gevoed. Waar komt deze verwachting vandaan. Gebruik eventueel een meditatie om intuïtieve informatie te verzamelen over de bron van de verwachtingen. Ga ervan uit dat verwachtingen nooit uit jezelf komen, maar altijd ergens anders door gevoed zijn.
Door de verwachtingen en hun bron te noteren, kun je ze wat meer loskoppelen van jezelf. Je kunt je afvragen of je deze verwachtingen nog wilt hebben; of ze je helpen in wat je doet. Het is vervolgens een beslissing om deze verwachting achter je te laten. Je kunt hierbij de verwachting ook teruggeven aan de bron waar ze vandaan kwamen.
Je staat in de schaduw van een ander bedrijf
Wat ook het geval kan zijn is dat je met je bedrijf in de schaduw bent gaan staan van een ander bedrijf. Misschien is er een bedrijf dat jouw grote voorbeeld is. Of er zijn bedrijven die jou tips geven over wat goed is en wat niet goed is in het zakendoen; wat werkt en wat niet werkt. Ook in dat geval sta je in de schaduw. Je volgt niet je eigen pad, maar doet wat een ander voor je heeft bedacht.
Soms gaat dit heel bewust en volg je letterlijk de tips of het voorbeeld van een ander bedrijf. Andere keren gaat het wat onbewuster en maak je plannen, bedenk je acties die gevoed worden door het voorbeeldbedrijf of de tips over hoe je een goed bedrijf creëert.
Je kunt dit onderzoeken door je aandacht weer naar binnen te richten. Je ogen te sluiten en even stil te worden. Vervolgens vraag je jezelf af door welk voorbeelbedrijf ze worden gevoed. Welke tips en adviezen volg je? Wees weer nieuwsgierig naar het antwoord.
De oplossing: ga op je eigen plek staan
De oplossing in alle gevallen is dat je jouw eigen plek gaat innemen. Dat je op jouw manier gaat ondernemen. Dat je jouw uniciteit te gelde gaat maken. Zoals ik in een eerder blog vertelde, is er altijd een goede plek in de markt. Ook voor jouw bedrijf. Het gaat erom dat je die plek gaat vinden en in gaat nemen. Dit vraagt lef, dit vraagt eigen-wijsheid, dit vraagt gaan staan voor jouw manier en jouw aanpak en om het verzamelen van mensen om je heen die hierbij passen.
Dat hoeft niet altijd makkelijk te gaan (maar kan wel). Soms vraagt het rigoureuze beslissingen, soms kleine aanpassingen. Vaak vraagt het oude patronen doorbreken en overtuigingen loslaten.
Maar dan heb je ook wat. Een bedrijf waarin jij al je talenten kwijt kunt. Een bedrijf waarmee je op jouw manier geld verdient zodat het niet voelt als hard werken maar als hart werken.
Wil jij dat ook. Bovenstaande oefeningen helpen je al een grote stap verder. Soms is het fijn om even begeleid te worden. Dan kan ik je helpen in 1-op-1 coaching of in een workshop Intuïtieve Marketing of de training Intuïtief Ondernemen.
O ja, in de video heb ik nog een heel interessant einde. Daarvan raak je misschien weer even in de war. Kijk maar!