Op 27 oktober kwam mijn boek Moeiteloos Ondernemen beschikbaar. Een heel gaaf resultaat waar ik trots op ben. Hoe dit boek tot stand kwam en de wereld in gaat, is een heel boeiend verhaal.
Vorige week was ik met Michiel, mede-eigenaar van Uitgeverij Het Noorderlicht, bij drukkerij Wilco in Zutphen waar de omslag van mijn boek gedrukt werd. Door de Corona-maatregelen mochten we helaas niet bij het drukproces kijken. We kregen wel een filmpje opgestuurd van het proces. Het blijft mooi, zo’n fysiek proces waarbij iets tastbaars wordt gemaakt
De boeklancering liep geen storm
Na het bezoek aan de drukker gingen we samen wat lunchen. We kregen het over de boeklancering. We hadden gekozen voor een combinatie van een betaalde online workshop en de presentatie van het boek. Zo konden de lezers direct ook al aan de slag met het boek. Bovendien konden we op die manier, eerlijk is eerlijk, ook extra inkomsten genereren met het boek. Na twee mailingen vanuit Het Noorderlicht en een mailing vanuit Intuïtief Ondernemen waren er slechts 2 mensen die zich hadden aangemeld. Lekker moeiteloos!
Practice what you preach!
Nu was het zaak om hier op een intuïtieve, moeiteloos ondernemen mee om te gaan. Dus ruimden we de lunchtafel op en gebruikten de glazen en borden om een opstelling te doen over het boek, de lezers en de boeklancering. Als snel werd duidelijk dat ik een meer leidende rol mocht nemen, terwijl ik juist een stuk van mijn verantwoordelijkheid voor het succes van de boeklancering bij Het Noorderlicht had gelegd. Ergens voelde ik ook wel dat dat niet klopte. Het is mijn boek en het is aan mij om dat in de wereld te zetten.
Daarna gebeurde er iets heel interessants. Als representant voor de lezers had ik een vies bord gekozen. Vanuit hun positie voelde ik weinig bij het boek. Ik had er niks mee.
Mijn verstand snapte dit niet. Ik had het boek toch echt voor hen geschreven, maar ja, dit was toch echt wat ik in de opstelling voelde.
Een nieuwe doelgroep dient zich aan
Toen gebeurde er iets bijzonders. Uit het niets kwam de ober langs met een schoteltje met twee appeldriehoekjes. “Ik dacht dat jullie nog wel zin zouden hebben in iets lekkers. Dit is van het huis” en hij plaatste het schoteltje schuin voor de representant van het boek. Na onze eerste verbazing hadden Michiel en ik beiden direct het idee dat hier een nieuwe doelgroep aangereikt werd. Vanuit die plek voelde het boek namelijk heel goed. Deze hadden niet echt een boeklancering nodig om meer contact te krijgen met het boek.
De beoogde doelgroep heeft iets anders nodig
Toen we nog een kopje koffie en thee bestelde, kwam er nog een element in de opstelling, een koffiekannetje. Dit bleek een soort opstapje te zijn voor de beoogde doelgroep om meer contact te krijgen met het boek.
Tenslotte kon ik voelen dat ik wat meer afstand van het boek mocht nemen en het wat meer mocht loslaten. Het zou vanzelf wel kunnen vliegen. Het zoekt zijn eigen weg. Dat was de tekst die ik erbij hoorde.
We rondden de opstelling af en zaten vol met vraagtekens, ideeën en verbazing. Bijzonder wat zich hier had afgespeeld. Het was nog niet duidelijk hoe dat zich ging vertalen naar beslissingen over de boeklancering en verdere acties rondom de promotie van het boek. Die nieuwe doelgroep voelde wel goed en het onderzoeken waard. Daarom toasten we op deze doelgroep waarna we de appeldriehoekjes lekker opaten.
Boeklancering in andere vorm
Na een paar dagen hadden Michiel en ik weer contact. We besloten om de boeklancering te annuleren. Ik wilde wel een moment creëren om het boek aan de wereld te laten zien. Daarom hebben we besloten om op 6 november een korte boeklancering te organiseren waarin ik meer vertelde over het proces hoe het boek tot stand is gekomen, want ook dat is een bijzonder verhaal. Daarin legde ik de link leggen met de 6 succesversnellers die ik in het boek heb beschreven. Ook vertelde ik meer over de nieuwe doelgroep en hoe die heel goed past bij de bron van het boek.
De boeklancering kun je terugkijken via mijn site.
Het boek kun je bestellen via de site van Uitgeverij Het Noorderlicht.