Frizzle Sizzle zong het al in 1986 op het Songfestival, “Alles heeft een ritme”. Ook de wetenschappers zeggen het “Alles heeft een frequentie”, ook dat is een ritme. Alles trilt op een specifieke manier. Sommige dingen sneller, andere heel erg traag. Mensen hebben een ritme. Dieren hebben een ritme. En zelfs ritme heeft een ritme. Niets is constant in dezelfde trilling of heeft constant hetzelfde ritme.
En al die ritmes hebben ook nog effect op elkaar. Het ritme van je kantoor, jezelf, de dag, die klant en van je collega. Ze komen samen als jij op een bepaalde dag een afspraak met een collega en een klant hebt bij jou op kantoor. Maar wie houdt daar rekening mee? De meeste mensen zullen de agenda volgen, of een afsprakenlijstje. Of je volgt de 6 stappen voor het voeren van een goed acquisitiegesprek. Dat is echt zonde, want hiermee ga je voorbij aan het natuurlijke ritme waarop je kunt meebewegen waardoor je met veel minder moeite veel meer gedaan krijgt.
Mijn advies is daarom om je meer af te stemmen op de van nature aanwezige ritmes in je (zaken)leven. In deze blog licht ik een aantal ritmes eruit waar je je op af zou kunnen stemmen. In mijn boek Moeiteloos Ondernemen heb ik een hoofdstuk over tijd opgenomen, waarin ik ook inga op het volgen van het ritme.
Tijd vs ritme
Allereerst is het goed om een onderscheid te maken tussen tijd en ritme. De tijd is iets dat we met elkaar hebben afgesproken. Het heeft iets artificieels. Natuurlijk zijn de dagen en jaren gekoppeld aan de beweging van de aarde en volgen daarmee wel een natuurlijk ritme. Waarbij de maand vroeger echter was gebaseerd op de beweging van de maan, is deze nu gebaseerd op het verdelen van een jaar in 12 stukken. Ook de week is waarschijnlijk ontstaan door te rekenen en de maand in vieren te delen. Daar bovenop hebben we nog een aantal tijdgerelateerde zaken met elkaar bedacht: 5 dagen werken, 2 dagen vrij, werken van 9-17 uur, een bepaald aantal vakantiedagen, etc.
Een ritme is iets natuurlijks. Het is de wijze waarop iets trilt, welke beweging het van nature heeft. Ritme gaat over actie en rust, over inademen en uitademen, over aanpakken en loslaten. Als je met je bedrijf zaken wilt realiseren, kan het zinvol zijn om de tijd los te laten en je te verbinden met de ritmes waar je mee te maken hebt.
Je eigen ritme
Allereerst heb je te maken met het ritme van jezelf. Wanneer ben je naar buiten gericht en wanneer is het tijd voor de beweging naar binnen? Wanneer voel je de actie en wanneer is het tijd voor rust? En volg je dat ritme? Het lastige is dat je eigen ritme niet altijd gelijk loopt met de tijd en de afspraken die we daarbij gemaakt hebben. Het kan heel goed zijn dat jij juist na 16 uur op dreef begint te komen, maar voor 11 uur niets waard bent. Of dat je het lekker vindt om 2 dagen te werken en dan 1 dag rust te hebben. Als ondernemer heb je gelukkig veel zelf in de hand en kun je je afspraken zo plannen dat ze overeenkomen met jouw eigen ritme.
Het ritme van je bedrijf
Het ritme van je bedrijf is ook een belangrijk ritme om rekening mee te houden. Je bedrijf kent fases van groei en van consolidatie; inademen en uitademen. De neiging is vaak om alleen maar te groeien. Dat is wat de economen en de politici je voorhouden. Alles wordt gestuurd op groei. Voor mij is het helemaal niet logisch (op een dieper niveau) om te groeien. Ik heb zelfs een jaar als doelstelling gehad om te krimpen met mijn bedrijf. Dat voelde toen heel goed. Ook nu zit ik in een consolidatiefase. Er worden dingen afgerond, nieuwe dingen zijn aan het ontkiemen, en mijn bedrijf als geheel maakt een pas op de plaats.
Het ritme van je klanten
Misschien is het beter te praten over het ritme van jouw relatie met je klanten of dat van je bedrijf en je klanten. Natuurlijk hebben je klanten zelf ook een ritme. Soms gaan ze wat sneller en andere keren langzamer. Soms zijn ze meer naar buiten gericht en andere momenten weer meer naar binnen. Jullie relatie kan echter een ander ritme hebben. Dat wordt namelijk bepaald door jullie interactie. Het is dus van belang om je af stemmen op het ritme van de relatie en te onderzoeken wanneer deze om actie vraagt en wanneer om rust. Zo kun je bepalen of je nog wel even ergens achteraan moet zitten, of het juist even moet laten rusten.
Het ritme van een project, dienst of product
Ook diensten, producten en projecten hebben een ritme. Ze dijen uit, groeien om vervolgens te slinken en te verstillen. Soms is het dan voorbij en is het tijd om afscheid te nemen. Het kan echter ook een tijdelijke stilte zijn waarna er weer een actieve fase van je product, dienst of project komt. Door je goed af te stemmen op dit ritme, kun je bepalen of bepaalde diensten om actie vragen of juist om het even te laten. Zo kun je ook bepalen of je afscheid moet nemen van een product of een project moet stoppen.
Afstemmen op het ritme
Het is dus van belang om contact te maken met de ritmes van de verschillende zaken waar je mee te maken hebt als ondernemer en je niet te verliezen in de tijdgebonden afspraken die we met elkaar hebben gemaakt. Het afstemmen op het ritme vraagt verstilling en aandacht. Ga er voor zitten en stem je bijvoorbeeld af op die ene klant of dat ene project. Stem je dan eerst af op je eigen ritme. Hoe beweegt het in jou? Wat ervaar je?
Vervolgens stem je je af op die klant of dat project. Wat neem je waar in de relatie? Onderzoek de beweging die er is. Is deze meer naar binnen of naar buiten gericht? Is het een actieve of juist passievere beweging? Stel jezelf de vraag waar deze relatie om vraagt. Merk hoe je lichaam reageert. Welk ritme geeft het aan? Misschien zie je van binnen wel een beweging, of weet je direct wat de juiste beweging is. Speel hiermee. Experimenteer. Zo ontwikkel je je antenne voor het oppikken van het juiste ritme.
Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met de ritmes in je bedrijf. Wil je een reactie hieronder achterlaten?
2 reacties
Ha Martijn, fijn blog weer, over tijd en ritme en Frizzle Sizzle. Het lied zit gelijk weer in mijn hoofd.
Vanochtend met een kopje koffie in mijn schommelstoel en met weids herfstig uitzicht afgestemd op het ritme van deze werkweek. Wat wordt er gevraagd, wat is nodig, wat past bij mijn ritme? Het leverde me een enorme rust op, overgave aan het kairos-ritme. Dank je wel, Martijn, fijne werkweek.