Ze ging zitten en vertelde dat ze nog 4 belemmerende overtuigingen had waar ze aan wilde werken in deze sessie. Deze onderneemster had het helemaal helder, om succesvol te zijn, moest ze eerst de belemmerende overtuigingen kwijtraken en dan zou het allemaal goedkomen. Er zijn meer klanten, vooral coaches en therapeuten, die zo denken. Dat is ook wat vaak wordt gezegd. Je moet alle belemmeringen wegwerken voordat je succes kunt hebben. Wat mij betreft klopt dat niet (altijd).
Belemmerende patronen kunnen je succes in de weg zitten
Natuurlijk, ook ik werk vaak met mijn coachees aan de onderliggende oorzaken van de problemen die ze in het ondernemen ervaren. Zo zorg je ervoor dat het geen doekje voor het bloeden is, maar dat je duurzaam wat verandert. Ook in mijn boek “Moeiteloos Ondernemen” beschrijf ik dat je moet kijken naar je belemmerende patronen. Echter, het steeds verbeteren, opschonen, transformeren en oplossen van onderliggende patronen en overtuigingen, kan op zich een patroon zijn wat je ervan weerhoudt om succesvol te ondernemen!
Daarom werk ik graag stapje voor stapje en laagje voor laagje.
Belemmerende overtuigingen
Als je een probleem hebt met te weinig klanten, is het goed om eerst praktisch te kijken naar je website, je marketingaanpak en je teksten. Is je doelgroep helder genoeg? Is er wel een markt? Waar bereik je jouw doelgroep? Je gaat bekijken hoeveel klanten je zou willen en welke marketingstrategie daarbij past (1.000 klanten krijgen, vraagt een andere aanpak dan 3). Kortom, je bent in de bovenstroom van je bedrijf bezig. Vervolgens ga je kijken of dit de resultaten oplevert die jij voor je ziet. Levert dit het gewenste succes op?
Als blijkt dat je aanpak om klanten naar je toe te trekken klopt en past bij jezelf en je doelgroep, maar dat de stroom toch stagneert, dan is het zaak om een laagje dieper te kijken. Het kan zijn dat je niet gelooft dat jij dit voor elkaar kan krijgen. Misschien dat je het idee hebt dat zoveel klanten je teveel stress gaat opleveren. Het kan ook zijn dat je het gevoel hebt dat je mensen aan het spammen bent als je ze een paar keer een marketing mail stuurt. Deze onderliggende overtuigingen zorgen ervoor dat je niet de stappen zet die je zou moeten en willen zetten om meer klanten aan te trekken. In zo’n geval is het handig om deze overtuigingen te onderzoeken en om te buigen.
Ook dat kan vrij gemakkelijk gaan. Soms is een ander inzicht al zo verhelderend dat je je oude gedachte over bijvoorbeeld het schrijven van wervende teksten, overboord kunt gooien en vol enthousiasme en energie met je marketing aan de slag gaat. In dat geval is het niet nodig om dieper te graven. Voor mij is het effect in de bovenstroom altijd leidend.
Merk je dat het werkt?
Onderliggende (systemische) patronen
Het kan echter zijn dat het je niet lukt om deze overtuigingen om te buigen. Dan kan het zijn dat er op een dieper niveau iets blokkeert. Vanuit het systemisch perspectief kan het zijn dat je loyaal bent aan een voorouder in het niet succesvol zijn. Stel dat je betovergrootvader bijvoorbeeld zelfmoord heeft gepleegd omdat hij te succesvol was, maar niet gelukkig, dan zit er in het DNA van jouw familie een koppeling tussen succes en de dood. Dan zou ik ook niet graag succesvol zijn. Het kan ook zijn dat je bedrijf bijvoorbeeld in een pand zit waar de vorige eigenaar zelfmoord heeft gepleegd (zie het voorbeeld uit mijn boek Moeiteloos Ondernemen). In dat geval kan het zo zijn dat klanten uit de buurt onbewust liever niet met jou zaken doen en dus wegblijven.
Met een familie- of organisatieopstelling kun je deze systemische blokkades aan het licht brengen en daar waar het bevroren is weer beweging creëren. Zo ontstaat meer vrijheid en kan het succes weer naar je toestromen.
Diepe energetische blokkades
Tenslotte kun je ook op een heel diep, energetisch niveau blokkades hebben die ervoor zorgen dat in de bovenstroom het gewenste resultaat uitblijft. Zelfs na een opstelling of andere aanpak om de systemische blokkades in de onderstroom te transformeren, kan het dus zijn dat je nog steeds niet merkt dat het stroomt of dat je heel hard moet werken om iets voor elkaar te krijgen.
In dat geval zijn er andere manieren om het weer te laten stromen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een loslaattechniek zoals de Sedona methode, de MIR methode, regressietechnieken en ook het werken met energetische flesjes zoals de Innergy waters van Nienke Binkhorst, kunnen vastgezette energie losmaken zodat het weer kan stromen.
Aan jezelf werken als afleidingsmanoeuvre
Juist door deze gelaagdheid en het feit dat er altijd wel ergens iets niet lekker loopt, maakt dat sommige ondernemers continu bezig zijn om aan zichzelf te werken. Ze gaan van therapeut naar coach en van adviseur naar healer. Allemaal met het doel om een beter lopend bedrijf te creëren. Wat ze zich niet realiseren is dat ze juist door het maar steeds aan zichzelf blijven werken, niet gaan doen wat er moet gebeuren. Soms gaat het gewoon om praktische stappen zetten. Voeten in de aarde. Handen uit de mouwen. Naar een netwerkborrel gaan en je verhaal vertellen, flyers uitdelen op een receptie, Instagramberichten plaatsen of een kennismakingsbijeenkomst organiseren. Daarom geef ik mijn klanten soms een vriendelijke schop onder hun kont zodat ze in beweging komen en merken dat het eigenlijk best wel lukt.
Wat ik in de sessie met de onderneemster met 4 belemmerende overtuigingen heb gedaan? We zijn heel praktisch aan de slag gegaan. We hebben naar haar marketinguitingen gekeken, haar doelgroep verder verfijnd en afgesproken dat ze de komende maand minstens twee blogs per week ging schrijven. Daarbij bleef ze wel opletten of het gemakkelijk ging, of dat er toch echt nog wat op een diepere laag in de weg zat, zodat we daar een volgende keer mee aan de slag konden. Ik kan je verklappen dat dat niet de 4 belemmerende overtuigingen waren.